Panama here we are!! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Eric Reinders - WaarBenJij.nu Panama here we are!! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Eric Reinders - WaarBenJij.nu

Panama here we are!!

Door: Eric en Amanda

Blijf op de hoogte en volg Eric

12 Maart 2009 | Panama, Panama-stad

Hola a todos!

Daar zijn we weer na een lange tijd niets van ons gehoord te laten hebben.
Afgelopen week hadden we er precies een half jaar reizen op zitten en intussen zitten we ook in het laatste land van Midden-Amerika: Panama!!
Sinds ons laatste berichtje zijn we uit Nicaragua vertrokken en hebben we de bus naar San José, de hoofdstad van Costa Rica, genomen. Hier hebben we drie dagen rondgelopen en voornamelijk kleding gewinkeld en lekkere luxe dingen gegeten, zoals een echt stokbroodje met ham en kaas, wat er in Nicaragua niet echt in zat. Ach, alles smaakt lekker na 8 weken rijst en bonen (ook al is dat ook best lekker)!
Tijdens het winkelen in San José viel ons iets op: de enorme boezems van de paspoppen die in de etalages stonden (zie foto). Na al het winkelen namen we snel weer de bus richting de grens met Panama. Aangezien we twee jaar terug ook al in Costa Rica zijn geweest en Costa Rica behoorlijk prijzig is, besloten we direct door te gaan naar David in Panama.
Ons hostel in David was volkomen paars! Van de borden en het bestek tot de badlakens en muren, tafels, stoelen, zelfs de hond had een paars strikje in zijn haar. Vandaar de gepaste naam Purple House.

Toevallig toen we er waren was er carnaval in een dorpje in de buurt (zie filmpje). Dit betekende geen optochten met verkleedpartijen, maar een waterfestival met veel reggaeton-muziek. We werden er helemaal nat, maar dat was ook de bedoeling aangezien David en het dorpje Dolega de warmste plekken van onze reis tot dusver zijn!
De temperatuur steeg er dagelijks tot 36 graden, pffff. Eric heeft nog een fles rum gewonnen tijdens carnaval door een klein ringetje om de nek van de fles te gooien. Lekker met een beetje cola! Bijna elk land hier heeft zijn eigen rum, maar die van Panama vinden we het lekkerste (ook die van Nicaragua trouwens).

Vanuit David zijn we ook een lang weekend de bergen in gegaan naar een dorp met de naam Boquete. Hier was het weer erg aangenaam, met zon en een lekkere wind, en een geweldig restaurant dat heerlijke brie met jam, appel en walnoten serveerde en daarnaast een Griekse salade met feta. Vanuit Boquete hebben we een lange wandeling gemaakt langs de rivier en door omringende (indianen)dorpen heen. Alle indianen in Panama hebben dezelfde kledij, lange felgekleurde jurken voor de vrouwen en zwarte schoenen. De mannen dragen westerse kleding. Tijdens een uitstapje op weg naar de hotsprings kwamen we een grote familie tegen (zie foto). Vervolgens hebben we een lift gekregen van een cementwagen, jawel! Er werd aan een elektriciteitscentrale gewerkt dus de cementwagens reden heen en weer. De hotsprings waren echt hot, nu weten we waarom ze zo heten! Het was al zo warm op weg erheen, dus besloten we na een warm bad in de koude rivier te springen, maar we moeten zeggen dat de hotsprings erg goed voor je huid zijn. Geen pukkeltjes meer voor ons!
De laatste dag in Boquete hebben we een opvangcentrum voor wilde dieren bezocht. Daar maakten we kennis met een wilde kat, tucans, baby-uiltjes en een enorme blauwe papegaai die je pols kan breken met zijn poten volgens de vrijwilligster aldaar.

Afgelopen weekend zijn we naar het mooiste strand ooit geweest in Boca Brava aan de Stille Oceaan. Het strand was hagelwit met palmbomen en de zee was intens blauw. We hebben hier heerlijk gesnorkeld en lekker gezwommen met enkele medereizigers (de Noor Chris en Zwitsersen Nathalie en Peter) die we kenden van het vorige hostel. ’s Avonds na het snorkelen, hebben we gezellig wat nagedronken met de andere gasten. Er is op Boca Brava, een eiland, maar één hotel en een bar/restaurant. Als de kamers vol zijn, moet je in een hangmat slapen. Wij hadden net de laatste kamer, wat een geluk!
De laatste nacht deelden we onze kamer met Chris die de avond ervoor bij het Zwitserse stel in de kamer lag, anders was hij gedoemd tot een hangmat. Voor zover wij weten zit hij er nog, het is moeilijk deze mooie plek achter je te laten.
Maar wij hebben dit wel gedaan en zitten intussen in Panama City, een mega-stad met wolkenkrabbers, winkels en nog eens winkels. Even wennen, maar heeft ook zijn charmes.
Komend weekend bezoeken we het beroemde Panama-kanaal. We nemen een treintje langs het hele kanaal en weer terug.
Ons volgende bericht zal waarschijnlijk uit Bogota, Colombia komen. En vandaar reizen we vrolijk verder!

Heel veel groeten uit Panama,
Eric en Amanda

• 12 Maart 2009 - 21:49

Marloes:

Wauw klinkt weer mooi mooi mooi allemaal!!
    Ben wel heel benieuwd naar foto's van dat strand :D
    Jullie vermaken je nog wel zo te lezen :) x marloes

• 12 Maart 2009 - 22:57

Elisa:

Wooooooow die krab!!!! Voor een keer overtreft hij de aparte-hond serie :-) Volgende keer verwacht ik een Bogota-hond.... Weet je nog die jongen die jullie eens spraken op mijn verjaardag die een vriendin daarvandaan had? Ze wonen nu samen in Madrid, ik zal hun eens vragen of ze nog dingen weten die jullie absoluut niet moeten missen daar. Ik ben nog steeds aan het solliciteren, maar vanwege de economische crisis zijn er veel minder plekken beschikbaar dan vorig jaar. Blijven jullie maar lekker rondreizen, want daar zitten jullie goed zolang jullie rond kunnen komen.

Tot gauw en heel leuk al jullie verhalen en belevenissen!

Liefs Elisa

• 13 Maart 2009 - 10:22

Christianna:

Wow, wat een mooie foto's! En die krab ziet er tof uit, zeg! Het ziet er echt geweldig uit daar allemaal! liefs Christianna

• 13 Maart 2009 - 15:25

Rogy:

misschien een idee om wat meer rekening te houden met de mensen die nog in ´t koude nederland zitten...
    zou er veel voor over hebben om ook daar te zijn, mooie verhalen!!
    mochten jullie nog door ecuador gaan reizen moeten jullie ´t maar laten weten als jullie tips willen.
    pas goed op in bogota!

• 13 Maart 2009 - 17:54

Ina:

Weer een fraai reisverslag met bijbehorende foto's.

Maar ik mis nog iets, een foto met iets van oranje of zoiets erop??? Hou ik nog te goed dus.

Over Boca Brava heb ik deze week ook een stuk gelezen, mooi was dat.

Een fijne week nog in Panama City en een mooie reis verder.

groetjes en pas goed op jullie zelf.

• 15 Maart 2009 - 20:43

Ilona :

He hoi!

Hoe is het met jullie?
    Het is een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, maar aan jullie berichten en foto's te zien maken jullie hele interessante en mooie dingen mee!
    Het bevalt jullie vast nog heel goed!
    Missen jullie Nederland n beetje?Om het weer vast niet haha.
    Nog veel plezier allebei!Geniet ervan!
    Rustig an.
    Groetjes Ilona

• 07 April 2009 - 09:59

Hans En Akkeliene:

beetje laat bericht gelezen, maar jullie zullen onderhand toch wel in Colombia zitten. Al helemaal geintegreerd bij de Farc?

Groetjes!