Nieuwe avonturen in een nieuw continent! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Eric Reinders - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen in een nieuw continent! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Eric Reinders - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen in een nieuw continent!

Door: Eric en Amanda

Blijf op de hoogte en volg Eric

10 April 2009 | Colombia, Bogota

Tijd voor een nieuw blog, want we hebben weer heeeel veeeel mee gemaakt de laatste tijd.
Ons laatste bericht kwam uit Panama City.

Na dit bericht hebben we in het weekend Casco Viejo bezocht de oudste wijk van Panama City. Dit deel van de stad is ook het armste deel, maar aan alle renovatie- en bouwprojecten kun je zien dat dit in de komende jaren gaat veranderen.
Natuurlijk hebben we het Panamakanaal bekeken vanaf het uitzichtpunt Miraflores.
Vanaf hier konden we mooi de grote vrachtschepen door de sluizen voorbij zien komen. Deze schepen betalen ongeveer 300.000 dollar per stuk om door het kanaal te varen. Dit is altijd nog beter dan het hele stuk om Zuid-Amerika te varen, want tijd is geld.

Met het bezoek aan Panama City kwam onze reis door Midden-Amerika tot het eind. In precies 6 maand hebben we 8 landen bezocht, elk met een geheel eigen identiteit. Hieronder volgt een kleine greep uit onze ervaringen.

Mexico: Pesos (munteenheid), Maya-ruïnes, Sol (bier), Salsa picante, Taco’s, Hagelwitte stranden, Indianen, Spaanse les, Dia de Muertos.

Belize: Belizian Dollar (munteenheid), Go Slow, Caye Caulker, Duikdiploma, Belkin (bier), Vliegen, Rum, Belize City.

Guatemala: Quetzal (munteenheid), Actieve vulkanen, Lago Atitlan, Gallo (bier), Guacamole, Tortilla’s, Schildpaddenrace.

El Salvador: Amerikaanse Dollar (munteenheid), Overheerlijke Pupusas, Juayua, Zwemmen bij watervallen, Geisers, Thermale baden, Santa Ana, Pilsener (bier), Koffieplantages.

Honduras: Lempira (munteenheid), Copan-ruïnes, Bay Islands, Duiken, Salva vida (bier), Lekkere baleadas, 8 hechtingen, Doctor John, Lobster.

Nicaragua: Cordoba (munteenheid), Gastgezin, Granada, Flor de Caña (rum), Playa Coco, Wortelkanaalbehandeling Eric, Rijst en bonen met banaan, Varkens, Toña (bier), La Esparanza, Bejaardentehuis.

Costa Rica: Colones (munteenheid), Kleding winkelen San Jose, Rondborstige paspoppen, Imperial (bier).

Panama: Balboa cq Amerikaanse dollar, Hitte, Boca Brava, Snorkelen, Balboa (bier), Panamakanaal, Verse vis, Het paarse huis, Rum, Wolkenkrabbers.

In totaal hebben we 27 hostels aangedaan (van schuur tot luxe villa).

Maar nu zitten we in het bijzonder veelzijdige en prachtige Colombia, dat door velen onterecht wordt vermeden. Maar wij hebben het aangedurfd en zijn tot de conclusie gekomen dat dit tot nu toe het mooiste land is van onze hele reis.
Vanuit Panama City zijn we op Cartagena gevlogen, een hele mooie kustplaats met hier ook weer een oud en kleurrijk historisch centrum. Wat ons het eerste opviel was dat de mensen hier zeer vriendelijk en behulpzaam zijn en dat we in een klap miljonair zijn geworden door de Colombiaanse Pesos: 1 euro is namelijk 3200 COP.

Vanuit Cartagena hebben we een tour gemaakt naar een moddervulkaan van 28 meter hoogte. Het was mogelijk om in de krater van de Lodo-vulkaan te baden in modder.
Dit was een aparte ervaring, omdat je jezelf niet in de modder kon laten zakken, maar als het ware bleef drijven. Na het modderbad konden we onszelf wassen in een meer aan de voet van de vulkaan.

Na het mooie Cartagena was het de beurt aan Taganga.
Taganga is een klein vissersdorpje aan zee met prachtige stranden omringd door bergen.

We hebben hier per toeval een hostel gevonden met alles erop en eraan: zwembad, Wifi, ontbijt, lounge, bar, keuken, gratis water, koffie, diverse spellen, voetbaltafel en pingpongtafel, Tv en dvd, eigenlijk te veel om op te noemen.

Naast ons hostel zaten twee uitstekende lokale restaurantjes waar heerlijke verse vis werd geserveerd, een dagschotel kostte een schamele 2 euro, dus we hebben nooit gebruik gemaakt van onze keuken.

Onze favoriete plek was wel het kraampje met versgemaakte sappen. Een kleine greep uit de fruitselectie: Maracuya, Guanabana, Borojo, Tomate de Arbol, Lulo, Zapote, Banano, Mango, ......

Taganga is de plek bij uitstek om goedkoop te duiken en natuurlijk hebben wij ook weer diverse duiken gemaakt. Eindelijk konden we eens samen fun dives maken.
We hebben weer veel felgekleurde vissen gezien en een vis die zich na aanraking uitzet met scherpe stekels, voor de rest heel veel lobsters en natuurlijk een schildpad.

Na Taganga zijn we doorgereisd naar Bucaramanga waar we de lokale lekkernij hebben geproefd: Hormigas, oftewel gefrituurde mieren (zie foto Amanda). Na een nacht Bucaramanga zijn we doorgereisd naar het dorpje waar we op het moment van typen zitten, Villa de Leyva. Dit is een zeer romantisch oogend dorpje op 2067 meter hoogte in de bergen van het midden van Colombia. Het is hier aangenaam fris in de avond, maar overdag als de zon schijnt is het heerlijk warm. We gaan de komende dagen lekker wandelen en fietsen om op maandag de bus naar Bogotá te pakken.

Heel veel groeten en tot de volgende keer,
Eric en Amanda

• 10 April 2009 - 22:55

Elisa:

Wow die foto van Amanda in de modder is cool, lijkt haast wel een kunstwerk of een reclame, zo van: hoe val je op in de massa? Maar wat is een Jezus-hagedis? Wat fijn dat jullie Colombia zo leuk vinden. De hoofdstad zal wel weer heel anders zijn denk ik. Veel drukker en meer moderne architectuur. Wat een schattig wollige hond dit keer, ik dacht al bijna dat er geen hond meer kwam....maar toch aan het einde nog net :-) Die krokodil-dino is ook indrukwekkend. Het lijkt of de aardschokken nu eindelijk wat minder worden in Rome, heb in ieder geval 1 nacht fijn door kunnen slapen!! Heel veel plezier en tot gauw spreeks! Liefs Elisa

• 11 April 2009 - 08:23

Jiri:

Hee Eric en Amanda, wat een geweldig verhaal weer en die foto's!! Prachtig, krijg er echt altijd weer heimwee van! Hebben jullie ook al een plekje gevonden om te blijven of willen jullie eerst heel latijns-amerika zien? Cuidense, besos Jiri

• 11 April 2009 - 10:43

Ina:

nou mooie foto's weer en het filmpje ook natuurlijk. lekker zeg een modderbad goed voor de huid. knapperige mieren eten, zijn nu de spinnen aan de beurt? of gaat dit toch iets te ver?
    eieren eten is dat bij jullie ook met de pasen?
    hele mooie paasdagen toegewenst en tot bells volgende keer.

groetjes ina

• 11 April 2009 - 10:45

Cascaderun:

kom je nog over om de cascaderun te rennen?
    ze zijn hier volop aan het oefenen.
    binnenkort is het weer zover.

de cascadekijkers

• 12 April 2009 - 19:31

R&J:

Hola a todos,

De foto's en de verhalen zijn als weer vanouds mooi! Ook al raken we aan al de beelden nu wel gewend, of misschien is het meer verwend.

Volgens mij hebben jullie nog een filmpje voor oma Reinders..Nouja ik hoor dat later nog wel.

Voor nu weer een fijne komende tijd gewenst....

Liefs en greetz

Robert en Jacqueline

• 13 April 2009 - 01:20

Bart En Lieke:

Hey Eric en Amanda!
    We zullen jullie verhalen binnenkort eens goed doorspitten voor mooie tips! Mogelijk kunnen jullie bij ons nog interesante tips vinden: www.vrijheidproeven.nl
    ¡¡Buen viaje!!

• 13 April 2009 - 08:52

Robert:

Maar Pasen in Nederland is ook best leuk hoor. lekker zonnig en nu heerlijk voorjaar hier. Alleen iets minder afwisseling dan bij jullie, maar dat is natuurlijk maar een detail... Ziet er goed uit! een veel plezier in Bogota and everything after! Ik ga zo met de racefiets de groningse natuur in. Ciao!

• 13 April 2009 - 09:27

Robert:

• 21 April 2009 - 19:35

Jan En Greta :

nu even een groet uit het zon overgoten nederland wij zijn net weer terug van een weekje torremollinos en weer aan het werk anne druk aan het leren voor haar examen wat een mooie ervaringen weer voor jullie geniet er maar lekker van dangenieten wij er ook van jan hoort donderdag of hij weer op lunsbergen kan komen werken dus even duimen als je er aan denkt ok groetjes en liefs jan en greta en de rest van de fam doei doei

• 10 Mei 2009 - 10:42

Jeroen:

Jullie zijn na Bucaramanga toch wel langs San Gil gegaan he? Daar kun je fantastisch raften, abseilen, paragliden, grotten verkennen etc...

Leuke verhalen, geniet van jullie trip en probeer de Galapagoseilanden mee te pikken! Het is het echt waard!