¡¡¡Feliz Navidad y próspero año!!! - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Eric Reinders - WaarBenJij.nu ¡¡¡Feliz Navidad y próspero año!!! - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Eric Reinders - WaarBenJij.nu

¡¡¡Feliz Navidad y próspero año!!!

Door: Eric en Amanda

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 December 2008 | El Salvador, Santa Ana

Beste iedereen,

Het is al weer een tijdje geleden dat we een berichtje hebben geplaatst, de laatste kwam uit Antigua. Ons laatste weekend in Guatemala hebben we in een dorpje aan de Atlantische kust doorgebracht dat Monterrico heet. We zaten daar in een erg leuk hostel met zwembad en uitzicht op de zee, slechts 50 meter lopen naar het pikzwarte strand. Het was een lekker relaxt weekend, waarin we ook nog aan een schildpaddenrace hebben meegedaan. Schildpadden leggen hun eieren in zwart zand en worden in dit dorpje beschermd door een reservaat. Na een kleine donatie kun je dan ´s avonds een schildpadje vrijlaten. Als jouw schildpadje de snelste is, win je een leuke prijs. De onze was vantevoren al zo enthousiast dat hij er niet zo heel veel van bakte. Gelukkig haalde hij het water wel!
Voor de rest hebben we veel gesport in dit dorpje, lange wandelingen gemaakt op het strand en heel veel gezwommen in ons zwembad voor de deur.

In Antigua hebben we afscheid genomen van de mensen van het hostel en zijn we vertrokken naar Juayúa, een klein dorpje in het grootste koffiegebied van El Salvador langs de Ruta de Flores (weg van de bloemen en plantages). De koffie van Starbucks wordt hier geproduceerd. Aangezien het nu de tijd is om de bonen te plukken, ziet het landschap er erg mooi en rood uit. De koffie smaakt hier dan ook uitstekend! We staan de hele dag strak. :) Het hostel waarin we zaten was erg gezellig. Veel mensen uit verschillende landen en ook toevallig een Engels stel dat we uit San Cristobal in Mexico kenden. Met zijn allen hebben we in de tuin gezeten, gehangen in hangmatten en gegeten. We hebben gezamenlijk lopend een waterval in de buurt bezocht, waarin we heerlijk hebben gezwommen. Ook hebben we een wandeltour gemaakt van 5 uur door de bossen, koffieplantages en over de bergen naar geisers en een natuurlijk hot spring bad van ongeveer 45 graden. Hier hebben we onszelf getrakteerd op een kleimasker van klei rondom de geisers. Puur natuur! Het toerisme in El Salvador is nog niet echt op gang gekomen. Zo is de weg naar Juayúa nog maar 15 dagen geleden geasfalteerd. We reizen hier dus met oude Amerikaanse schoolbussen (chicken bussen) en dat maakt El Salvador echt interessant. We worden vaak aangesproken door de mensen hier en ze willen ons de hele tijd helpen. Een echte aanrader dus!

Gisteren hebben we Juayúa verlaten voor Santa Ana, een grote stad die meer naar het noorden ligt. Ons hostel, Casa Frolaz, is een grote villa gerund door een koffieboer genaamd Javier.
Javier is een sympathieke man, erg gastvrij, die ons de hele tijd eten en drinken (ook koffie van zijn plantages) aanbiedt. We voelen ons hier de koning te rijk. Jammer genoeg moeten we morgen weer verder, want we hebben een reservering staan voor het eiland Utila waar we een week lang moeten duiken, zielig hè?!

We willen op deze manier vanuit onze mooie villa iedereen een geweldige kerst en alvast een gelukkige jaarwisseling toewensen!! In het nieuwe jaar laten we weer van ons horen en zien op onze website.

Saludos de Eric y Amanda

• 19 December 2008 - 21:04

REINA:

jaja, ik heb echt met jullie te doen. Duiken dat is echt zielig zeg.
    Al die diepzeebewoners schrikken vast van jullie. Die bussen zien er echt super uit zeg. Vast wel goed voor de traning van de spieren en de algehele conditie.
    Een prettige reis
    naar Utila, kunnen jullie onderweg weer een beetje ontkoffien.
    Jullie worden denk ik zowel van buiten als van binnen behoorlijk bruin.
    de groetjes van ons en tot de volgende keer.

• 19 December 2008 - 21:50

Christianna:

Wat een mooie foto's! Ik zag een heel lief minuscuul klein schildpadje en een geweldig tof zwembad bij jullie hostel! En die hot spring zag er ook leuk uit, zeg! Misschien kunnen we dit weekend weer gaan skypen?
    Liefs, Chris

• 19 December 2008 - 21:51

Christianna:

O ja, en die foto met dat hondje is echt leuk, zeg!

• 19 December 2008 - 21:52

Erik B:

Ha Eric en Amanda,

Mooi dat jullie het naar jullie zin hebben. Ziet er erg goed uit daar! Mooie natuur!

Wens jullie ook mooie kerstdagen en alvast een gaaf 2007.

gr. Erik

• 21 December 2008 - 10:43

Leida L.:

heb jullie verslag weer eens gelezen schitterend wat een kleurrijke boel daar heel veel plezier bij het duiken en ik wens jullie fijne kerstdagen en een heel goed 2009 of eens in jullie huidige taal
    feliz navidad y próspero
    año

• 22 December 2008 - 12:40

Robert En Jacq:

He lieve mensen,

Het ziet er weer erg mooi uit.
    Ik zie dat Eric nog steeds niet echt bruin is, haha.
    Mooie plaatjes van de voor ons zo onbekende wereld. Vind het nog steeds stoer om jullie verhalen te lezen en door te vertellen aan andere mensen.
    Heel veel plezier de komende tijd. En ook aan jullie natuurlijk fijne feestdagen en geniet van jullie komende unieke jaarwisseling...

Liefs Ro en Jacq

• 22 December 2008 - 20:19

Jan En Greta:

zo, dit zijn wel weer verrassende beelden zeg want wat een prachtige wereld en dat weer he dat doet ook veel het is hier wel wat killer en het zou volgende week zo koud worden zodat we misschien kunnen schaatsen zo daar valt toch ook iets voor te zeggen jan zit te puzzelen en raakt hier aan verslaafd mooi rustig of niet dan ik ga zo nog even een appeltaart bakken voor de feestdagen zaterdag gaan we nog een nachtje naar alkmaar

• 22 December 2008 - 21:09

Gwen En Louis:

hallo!!!
    wat een indrukwekkende foto's en prachtige verhalen!!! heb nu voor t eerst door dat wij ook kunnen reageren! slim he! dat lijkt mij ook wel wat in zo'n waterval zwemmen! anyway fijne feestdagen daar en op naar weer een bijzonder nieuwjaar!
    groetjes van ons!

• 22 December 2008 - 23:04

Elisa:

Wahahaha eerst een dakhond en nu een raamhond, wat zal er nog volgen??

• 22 December 2008 - 23:08

Elisa:

PS Een hele fijne kerst en jaarwisseling gewenst!En wat een mooie geisers zeg!

PS II Ik ben weer in Nederland en geniet ervan om lekker overal heen te kunnen fietsen :-) Dat gaat lekker snel, alleen vandaag was er ineens een 'happening' in de stad, de kerstman kwam namelijk, samen met allemaal 'beroemde personen' en er waren tienduizenden mensen op af gekomen (en ik probeerde daar uit te komen met mijn fiets)

• 25 December 2008 - 08:43

Hans En Akkeliene:

Ziet er weer uit de kunst uit! Een fijne kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar, maar dat zal wel lukken zo te zien ;)

Groeten uit Bennekom!

• 27 December 2008 - 21:15

Manja, Manu En Sven:

He, een heerlijk masker en dan nog eens in dat badje liggen, dat wou ik nou net ook! Hele fijne dagen en ik wens jullie een geweldig 2009 met veel moois!

kusjes

Manja en de rest of the gang

• 28 December 2008 - 10:54

Reina:

wij wensen jullie in het verre nicaragua een hele mooie en unieke jaarwisseling toe.
    Ook van ons voor de oude bekenden daar de hartelijke groeten.
    Ben benieuwd hoe de hernieuwde kennismaking zal zijn. Heel veel liefs van ons uit het koude Nederland.

• 01 Januari 2009 - 19:28

Jan En Greta :

allereerst een gelukkig nieuwjaar en een gezond jaar toegewenstmijn telnr is 050-4029651 groetjes

• 05 Januari 2009 - 05:51

Henk:

De beste wensen! Ziet er werkelijk prachtig uit allemaal daaro!